Pengenalan

Persatuan Insurans Am Malaysia (PIAM) berasal daripada penubuhan pelbagai persatuan insurans dan tarif yang ditubuhkan pada tahun 1885, yang berperanan sebagai suara kolektif industri insurans di Tanah Melayu dan Singapura selepas Kemerdekaan Tanah Melayu pada tahun 1957. Pada Jun 1961, Persatuan Insurans Persekutuan Tanah Melayu telah ditubuhkan untuk mengekalkan perundangan tarif insurans dan menggalakkan amalan insurans yang beretika. Buat pertama kalinya, sebuah persatuan telah ditubuhkan di Kuala Lumpur bagi menjaga kepentingan insurans am negara. Seterusnya, PIAM telah ditubuhkan pada Mei 1979 sebagai sebuah persatuan perdagangan berkanun yang diiktiraf oleh Kerajaan Malaysia untuk semua perniagaan insurans berdaftar.

PIAM mempunyai 23 syarikat ahli yang terdiri daripada syarikat insurans am dan syarikat insurans semula (reinsurance) yang beroperasi di Malaysia.

Visi Kami

Menjadi suara yang dipercayai dalam industri insurans, menyediakan penyelesaian insurans yang inovatif, boleh dipercayai dan berfokus kepada pelanggan demi menjamin keselamatan kewangan dan ketenangan minda untuk semua.

Misi Kami

Industri Insurans

Memperkasa industri insurans yang berdaya tahan, mampan dan cekap melalui penyelidikan, penyelesaian inovatif, serta penerapan amalan terbaik.

Pengguna

Meningkatkan perlindungan dan kesedaran pengguna melalui pendidikan, penglibatan proaktif, dan promosi amalan terbaik yang diterajui industri.

Nilai Teras Kami

Integriti

Beroperasi dengan kejujuran, ketelusan dan tingkah laku beretika dalam semua urusan perniagaan.

Integriti

Mewujudkan persekitaran yang berorientasikan pasukan di mana kerjasama dan saling menghormati dihargai.

Inovasi

Sentiasa berusaha untuk penambahbaikan dan terbuka kepada idea serta pendekatan baharu.

Kepelbagaian & Inklusiviti

Menghargai kepelbagaian dalam semua bentuk dan mewujudkan persekitaran inklusif di mana setiap individu rasa dihargai dan dihormati.

Kecemerlangan

Komited terhadap standard yang tinggi dan penambahbaikan berterusan dalam semua aspek perniagaan.

Akauntabiliti

Bertanggungjawab atas setiap tindakan dan keputusan yang diambil.

Warisan

Sejarah kami bermula tiga dekad lalu dengan penubuhan Persatuan Insurans Persekutuan Tanah Melayu, yang bertujuan untuk mengekalkan perundangan tarif insurans dan menggalakkan amalan insurans yang beretika.

 
1961
  • Penubuhan “Persatuan Insurans Persekutuan Tanah Melayu”.
1966
  • Penubuhan “Persatuan Insurans Am”.
1975
  • Perbincangan dimulakan untuk membentuk Kumpulan Risiko Ditetapkan bagi risiko yang berkaitan dengan teksi dan kenderaan sewa.
1979
  • Kelulusan diberikan untuk pemindahan aset dan liabiliti kepada PIAM.
  • Pelancaran Kumpulan Motor Tidak Ditempatkan (Unplaced Motor Pool), yang diuruskan oleh PIAM dan pengunderait, bagi menanggung risiko motor yang tidak mudah diinsuranskan dalam pasaran tradisional.
1983
  • Akta Insurans (Pindaan) 1983 telah diluluskan oleh Parlimen, membolehkan PIAM memainkan peranan yang lebih aktif./li>
  • Pengenalan logo rasmi PIAM.
1984
  • Sekretariat PIAM berpindah ke Wisma PIAM, Brickfields, Kuala Lumpur.
1985
  • Penandatanganan Perjanjian Antara Syarikat bagi penguatkuasaan tarif kebakaran.
1989
  • Pengembangan Kumpulan Motor Tidak Ditempatkan ke Sabah dan Sarawak.
1992
  • Pelancaran Kumpulan Insurans Motor Berisiko Tinggi, sambungan kepada Kumpulan Motor Tidak Ditempatkan (UMP), yang ditadbir oleh Kumpulan Insurans Motor Malaysia (MMIP).
1996
  • Pengenalan Biasiswa PIAM untuk mempromosikan kerjaya dalam bidang insurans am.
1998
  • Penubuhan Pertubuhan Penarafan Insurans Malaysia (MIROS).
  • Pelancaran rasmi buku: “The Insurance Industry of Malaysia: A Study in Regulation and Development”.
2001
  • PIAM memperbaharui jenama korporatnya dan melancarkan laman web rasmi.
2003
  • Pelancaran “Insurance Info” oleh Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz, bekas Gabenor Bank Negara Malaysia.
2005
  • Pelancaran kempen “Better Safe Than Sorry” oleh Dato’ Mustafa bin Abdullah, bekas OCP, Polis Diraja Malaysia.
  • Pengenalan Sistem Pendaftaran Ejen Dalam Talian (OARS).
2007
  • Penubuhan Majlis Pengurangan Kecurian Kenderaan Malaysia (VTREC).
2011
  • Pindaan kepada Perlembagaan PIAM membolehkan semua ahli layak dipilih ke Jawatankuasa Pengurusan.
2012
  • Penguatkuasaan Akta Persaingan 2010.
2013
  • Pelancaran buku sejarah kedua PIAM: “A Matter of Risk”.
  • Pelancaran Pusat Panggilan Bantuan Kemalangan (Accident Assist Call Centre) untuk bantuan kemalangan dan kerosakan.
2014
  • Pelancaran portal Skim Bengkel Diperakui PIAM (PARS).
2015
  • PIAM memperbaharui identiti jenamanya.
  • Pelancaran program GIIFT untuk pembangunan bakat.
2017
  • Penandatanganan MoU dengan MIROS.
  • Penyertaan industri secara menyeluruh dalam pembangunan produk insurans untuk segmen kurang dilindungi di bawah inisiatif Perlindungan Tenang.
2018
  • Penglibatan dengan Kerajaan Malaysia berhubung insurans e-hailing.
2020
  • PIAM menyumbang RM2 juta kepada Dana Ujian COVID-19 Industri (CTF).
2021
  • Pelancaran program Baucar Perlindungan Tenang Nasional (PTV) bagi meningkatkan perlindungan sosial untuk golongan berpendapatan rendah, dengan lebih daripada 1 juta baucar ditebus, berjumlah lebih RM55 juta.
  • Penubuhan Tabung Bantuan Banjir PIAM @ Dis 2021, dengan sumbangan RM2.43 juta daripada ahli untuk membantu pemilik kenderaan yang terjejas.
2022
  • Penerusan program PTV dengan nilai baucar perlindungan yang lebih tinggi, memberi manfaat kepada lebih 8.1 juta rakyat Malaysia.
  • Pelancaran kempen keselamatan jalan raya kebangsaan: #SteadyBrader dan #Safety Starts with S but Begins with U.
2023
  • Pelancaran program pendidikan pengguna untuk membantu pelanggan memahami proses tuntutan insurans motor mereka.
2024
  • Pengumuman penutupan PARS, dengan penamatan sepenuhnya menjelang 31 Julai 2025.